Rozesílání aktualit emailem
Fotogalerie: Dny obce 2018 - Lavičky
Třídíte odpad?
Ano. - 100
Ne. - 29
Chtěl/a bych, ale nevím jak na to. - 33
Nejsem pro to dostatečně motivován/a. - 31
Celkem hlasovalo: 193
Archiv anket
Jednací řád zastupitelstva
Obecní zastupitelstvo ve Veverské Bítýšce (dále jen OZ) se dne 11. 5. 2005 usneslo podle § 96, zákona č. 128/2000 Sb., o obcích na tomto jednacím řádu.
§ 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád zastupitelstva obce upravuje přípravu, svolání, jednání, usnášení a kontrolu usnesení, jakož i další otázky.
- O otázkách upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje zastupitelstvo obce v mezích zákona.
§ 2
Pravomoci obecního zastupitelstva
OZ rozhoduje o všech otázkách uvedených v § 84 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
§ 3
Svolání jednání obecního zastupitelstva
Zastupitelstvo obce se schází na základě § 92, zákona č. 128/2000 Sb.(ve znění pozdějších předpisů) dle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. Zasedání řídí starosta obce a konají se v územním obvodu obce. Svolává je nejpozději do 7 dnů před dnem jednání. Obecní úřad informuje o místě,době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce,kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým .Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva obce mají jeho členové a výbory ve lhůtě alespoň 7dní před zasedáním zastupitelstva obce .Požádá - li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva obce nebo hejtman kraje, starosta je povinen svolat zasedání nejpozději do 21 dnů.
§ 4
Příprava jednání obecního zastupitelstva
- Přípravu jednání organizuje starosta obce podle programu, stanoví zejména:
- dobu a místo jednání
- odpovědnost za zpracování a předložení podkladů
- způsob projednání materiálů a návrhů na opatření s občany.
- Návrhy komisí, výborů a členů zastupitelstva obce se předkládají podle obsahu buď ústně na jednání nebo odborné dotazy 7 dnů před zasedání zastupitelstva obce, aby se mohl případně vyjádřit i odborník.
- Písemné materiály, určené pro jednání zastupitelstva obce, mohou mít písemnou nebo elektronickou podobu. Materiály předkládá navrhovatel v počtu 7 výtisků prostřednictvím OÚ tak, aby mohly být doručeny nejpozději 7 dnů přede dnem jednání jeho členům.
- Materiály pro jednání obsahují:
- Název materiálu
- Jeho obsah
- Návrh usnesení a důvodovou zprávu (tak aby zastupitelé byli dostatečně seznámení se situací, stavem k projednání).
- Jméno zpracovatele
- Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům zastupitelstva kompletně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření.
- O místě, době a navrženém pořadu jednání zastupitelstva obce informuje obecní úřad občany nejpozději do 7 dnů před jednáním a to na úřední desce OÚ.
§ 5
Účast členů obecního zastupitelstva na jednání
- Členové OZ jsou povinni se zúčastnit každého jednání, jinak jsou povinni se omluvit starostovi s uvedením důvodu. Také pozdní nebo předčasný odchod omlouvá starosta.
- Účast na jednání stvrzují členové OZ podpisem do listiny přítomných.
§ 6
Program jednání
- Program jednání navrhuje starosta obce
- Zastupitelstvo obce jedná o věcech, které byly dány na program a o návrzích, s jejichž zařazením vysloví zastupitelé obce souhlas. Starosta sdělí návrh programu jednání při jeho zahájení,o jednotlivých bodech programu a o a o námitkách proti němu rozhoduje zastupitelstvo obce hlasováním.
- O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce.
- Neschválí -li zastupitelstvo obce navržený program připravovaného zasedání,starosta obce jednání zastupitelstva obce ukončí.
§ 7
Průběh veřejného zasedání zastupitelstva obce
- Zasedání řídí starosta obce nebo starostou pověřený člen zastupitelstva obce.
- Starosta řídí hlasování, jehož výsledky zajišťuje a vyhlašuje, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá o to, aby mělo pracovní charakter a věcný průběh. Není - li při zahájení jednání nebo v jeho průběhu přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí starosta zasedání a náhradní zasedání se koná do 15 dnů k témuž nebo zbývajícímu programu.
- V zahajovací části jednání starosta prohlásí, že jednání zastupitelstva obce bylo řádně svoláno a vyhlášeno, konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů zatupitelstva, dá schválit program jednání a opatření, zda diskuse bude probíhat ke každému bodu zvlášť, či společně ke všem materiálům. Nechá schválit návrhovou komisi a dva členy zastupitelstva za ověřovatele zápisu z tohoto jednání. Potom sdělí, zda byl ověřen zápis z předchozího jednání, kde byl vyložen k nahlédnutí a jaké námitky oproti němu byly podány. OZ vyslechne zprávu starosty obce o stavu pnění usnesení OZ,jejíchž termín splnění vypršel v době od předcházejícího jednání
- Zápis z předchozího jednání je při zasedání vyložen k nahlédnutí. Vyhotovuje se ve dvou vyhotoveních.
- Zápis, proti jemuž nebyly námitky podány, se pokládá za schválený. Pokud byly uplatněny, rozhodne o nich zastupitelstvo obce po vyjádření ověřovatelů.
- Úvodní slovo k hlavním zprávám uvede předkladatel.
- Do rozpravy se přihlašují účastníci zasedání zvednutím ruky v průběhu zasedání (bez ohledu na pořadí přihlášek do diskuse musí být uděleno slovo tomu členovi zastupitelstva, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů).
- Zastupitelstvo obce může v průběhu jednání hlasováním bez rozpravy body programu přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo více bodům pořadu.
- Do diskuse se mohou členové zastupitelstva přihlásit jenom do konce rozpravy.
- Nikdo, komu předsedající neudělil slovo, nemůže se ho ujmout
- Zastupitelstvo obce se může usnést na omezujících opatřeních podle průběhu jednání, např.:
- nikdo nemůže mluvit v téže věci vícekrát než dvakrát
- doba diskusního vystoupení se omezuje (max. na 5 min a u předkladatele na 10 min.),
- technické poznámky se zkracují na dobu 3 min.
- Člen zastupitelstva obce má právo vystoupit ke každému bodu pořadu a předložit k němu pozměňující návrhy.
- Došlá pošta neuvedená v programu zasedání,nebo obdržená po datu vyvěšení programu zasedání ,se považuje jako doplnění programu zasedání,pak se postupuje podle § 94 odstavce 2 zákona o obcích.
- O procedurálních návrzích se hlasuje podle potřeby i během rozpravy.
- Návrh ukončení rozpravy může předložit každý člen zastupitelstva ,hlasuje se o něm bez rozpravy.Řádně přihlášení účastníci a navrhovatel své závěrečné slovo ještě obdrží.
- Po ukončení rozpravy k danému bodu programu starosta vyzve:
- členy zastupitelstva.aby předali návrhové komisi znění svých návrhů nebo je přesně nadiktovali.
- nechá hlasovat o předložených návrzích,dle § 7 jednacího řádu.
- Diskuse je prostor pro sdělení informace,dotazy a připomínky účastníků zasedání. V diskusi mají přednost ní právo hovořit členové obecního zastupitelstva.
- Předloží-li člen zastupitelstva v diskusi návrh usnesení,postupuje se po ukončení diskuse podle § 94 odstavce 2 zákona o obcích.
- O každém řádně předloženém návrhu musí být rozhodnuto.
§ 8
Příprava usnesení obecního zastupitelstva
- Návrh usnesení předkládaný ke schválení vychází ze zpráv projednávaných tímto orgánem a diskuse členů zastupitelstva.
- Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání, závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů.
- Usnesením se ukládají úkoly v otázkách samostatné působnosti starostovi nebo jiným členům zastupitelstva.
- Usnesení vychází z ověřeného zápisu.
§ 9
Hlasování
- Zastupitelstvo obce je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
- Vyžaduje-li povaha usnesení, aby zasedání zastupitelstva obce hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování předsedající.
- Byly-li uplatněny pozměňující návrhy, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.
- V případě ,že je předložen návrh usnesení v několika variantách,hlasuje zastupitelstvo obce nejprve o variantě doporučené návrhovou komisí.Případně uplatnění protinávrhu,hlasuje se nejdříve o tomto protinávrhu.Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijatelné.
- Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se zastupitelstvo obce na návrh starosty usnést na dohadovacím řízení. Starosta v tomto případě vyzve politické skupiny členů zastupitelstva, aby jmenovali po jednom zástupci pro toto řízení a zasedání přeruší. Dohadovacímu řízení předsedá starosta. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu, starosta obnoví přerušené zasedání, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat..
- Nepřijme-li zastupitelstvo obce navržené usnesení nebo žádnou z jeho předložených variant, návrhová komise vypracuje nový návrh usnesení.
- Hlasování se provádí veřejně nebo tajně, o čemž rozhoduje zastupitelstvo obce. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu, nebo se lze hlasování zdržet. Usnesení je přijato, hlasuje - li pro návrh nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce.
- Zápis podepisuje starosta ,místostarosta,určení ověřovatelé a zhotovitel zápisu .
- Zveřejnění usnesení se provádí:
- vyvěšením na úřední desce
- vytištěním ve zpravodaji ,popř.na internetových stránkách.
§ 10
Dotazy členů obecního zastupitelstva
- Členové zastupitelstva obce mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na další orgány obce a vedoucí organizace a zařízení zřízených nebo založených obcí a požadovat po nich vysvětlení.
- Na dotazy a připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně, připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně, nejdéle do 30 dnů.
- Souhrnnou zprávu o vyřízení připomínek a dotazů předkládá starosta obce na následujícím jednání. Pokud tazatel vyjádří v této souvislosti nespokojenost s vyřízením dotazu, zaujímá k tomu konečné stanovisko zastupitelstvo obce.
- Uplatněné dotazy na jednání se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence u OÚ.
§ 11
Péče o nerušený průběh jednání
- Nikdo nesmí rušit průběh jednání zastupitelstva obce, předsedající může vykázat ze zasedací síně rušitele jednání.
- Nemluví-li řečník k věci nebo překročí-li stanovený časový limit, může mu předsedající odejmout slovo.
- V průběhu zasedání je každé 2 hodiny přestávka 15 minut.
§ 12
Ukončení zasedání obecního zastupitelstva
- Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo. Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet přítomných členů zastupitelstva obce pod nadpoloviční většinu nebo z jiných závažných důvodů, zejména nastaly-li skutečnosti znemožňující nerušené jednání, v těchto případech svolává znovu náhradní zasedání do 15dnů.
- Zasedání zastupitelstva obce je ukončeno nebo přerušeno nejpozději v 23.30 hodin
§ 13
Pracovní komise
- Pro přípravu stanovisek a expertiz může zastupitelstvo obce zřídit pracovní komise.
- Do těchto komisí zastupitelstvo obce volí své členy a podle potřeby další odborníky a experty.
- Funkce pracovních komisí končí splněním úkolu, nejpozději skončením zasedání.
§ 14
Organizačně technické záležitosti zasedání obecního zastupitelstva
- O průběhu jednání zastupitelstva obce se pořizuje zápis, který podepisuje starosta,místostarosta,určení ověřovatelé a zhotovitel zápisu.Určení ověřovatelé parafují všechny stránky zápisu.V zápise se vždy uvede počet přítomných členů zastupitelstva obce,schválený pořad jednání zastupitelstva obce,průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení.Zápis má uvedený celkový počet stran.Za vyhotovení zápisu odpovídá OÚ a pověřený jim zhotovitel zápisu.OÚ vede také evidenci usnesení jednotlivých zasedání.
- Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání a obsah usnesení. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných, návrhy a dotazy, podané při zasedání písemně.
- V zápise se vždy uvádí:
- jména diskutujících a předmět diskusních příspěvků (doslovný obsah příspěvku je zapsán jen na explicitní žádost účastníka jednání o zaprotokolování)
- počet zúčastněných členů zastupitelstva obce
- schválený pořad jednání
- průběh a výsledek hlasování
- schválená usnesení
- Zápis se vyhotovuje do 10 dnů po skončení zasedání a podepisuje jej starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Musí být uložen na OÚ k nahlédnutí. Po uplynutí 5 let je předán státnímu okresnímu archivu k archivaci.O námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce.
§ 15
Zabezpečení a kontrola usnesení
Plnění usnesení zabezpečuje starosta obce nebo pověřený člen zastupitelstva obce či komise. Kontrola plnění bodů se provádí na příštím zasedáním.
§ 16
Jednací řád byl schválen zastupitelstvem obce ve Veverské Bítýšce dne 11. května 2005.