Rozesílání aktualit emailem
Sledujete rozpočty města?
Ano. - 34
Ne. - 22
Jsou pro mě důležitější věci. - 14
Sledoval/a bych, kdybych věděl//a jak. - 17
Celkem hlasovalo: 87
Archiv anket
Železniční trať Veverská Bítýška - Kuřim
Do historie Veverské Bítýšky se nesmazatelně zapsala trať která ji čtvrt století spojovala s nedalekým Kuřimem. Svého času sloužila převážně k přepravě kaolinu z místní kaolínky, dřeva a osob. Kvůli ekonomickým potížím však byla roku 1936 zrušena.
Technické údaje a popis trati (podle projektu z února 1909)
Trasa odbočuje z nádraží Kuřim, obchází obec a jde směrem ku Moravským Kynicím, kdež v km 2,5/8 projektována osobní a nákladová zastávka "Mor. Kynice". Z větších objektů, které nutno zříditi v této části jest v km 0,5 podjezd klenutý o světlosti 6,0 m, jež má sloužiti zároveň co propust potoku o šířce 2,0 m, další objekt v km 0,9 jest klenutý nájezd pro okresní silnici Kuřím - Tišnov. V této části jest největší sklon v km 1,3 -2,0 totéž 18%.
Od Mor. Kynic jde trať údolím Kuřimského potoka až ku obci Chudčicím, pro kterouž v km 6,4/7 navržena osobní a nákladová zastávka "Chudčice". V pokračování přichází v km 6,9 k největším zemním pracím celé trati. Trasa překračuje hřbet výkopem až 15,0 m hlubokým a 150,0 m dlouhým. Tomuto místu nedalo se vyhnouti leč prodloužením tratě o cca 900 m a použitím poloměru o radiu menším 180 m a postavením několika železných mostů přes dva potoky, jež by bylo kromě toho nutno též částečně regulovati. Od km 7,1 až do konce jest celá trať v inundačním obvodu řeky Švarcavy, násyp navržen ještě 1,0 m nad nejvyšší známou vodu z roku 1860. V km 8,0 přichází trasa řeku Švarcavu mostem příhradovým o dvou polích a vchází do konečné vodárenské stanice Veveří Bytýšky dlouhé 210 m mezi výhybkami.
Celá trať je 8,4 km dlouhá, převýšení mezi stanicemi Kuřim a Vev. Bytýškou je 55m. Maximální stoupání ve vyšetřené trase jest 18%, jež použito od km 1,320 do km 2,020 na délce 732,50. Nejmenší poloměr jehož použito 200 m.
Všeobecné poznámky ku stanovení výnosu projektované dráhy
Projektovaná dráha dopravovala by polní plodiny jako řepu, obilí do závodů na zpracování, přivážela řízky, uhlí a podobné. Kraj celý jest bohatý lesy, ze kterých by se dováželo dříví buď stavební neb ku zpracování do Vev. Bytýšky, kde jsou dvě pily a papírna. V městečku zařizuje se závod na těžbu kaolinu, v okolí jsou doly na rudu železnou opuštěné jedině proto, že neměly levného spojení železničního.
Vev. Bytýška jest letním sídlem a výletním místem obyvatel města Brna, jež sem dosud povozy neb pěšky přicházejí. Tato okolnost nasvědčuje, že by nová dráha měla silně vyvinutou osobní frekvenci nejen domácích, ale i obyvatel Brna a jeho předměstí. Z obcí které leží buď při samé trati neb spadají do obvodu této, dlužno uvésti následující:
- Mor. Kynice - 761 obyvatel, 3 velkostatky
- Chudčice - 596 obyvatel, 2 velkostatky
- Vev. Bytýška - 1477 obyvatel, 3 velkostatky
- Braníškov - 230 obyvatel, 1 velkostatek
- Maršov - 625 obyvatel, 1 velkostatek
- Lažánky - 866 obyvatel, 1 velkostatek
- Javůrky - 516 obyvatel, 1 velkostatek
- Německé Kynice - 862 obyvatel, 10 velkostatků
- Hvozdov - 319 obyvatel, 1 velkostatek
- Komašov> - 721 obyvatel, 1 velkostatek
- celkem - 6973 obyvatel, 24 velkostatků
a) Osobní doprava
Počítáme-li, že 80% tohoto ovyvatelstva použije třikrát ročně dráhy v obou směrech, plyne velikost osobní dopravy:
(6973 x 80 x 8,4 x 3 x 2) / 100 = 281 150 osob km
Počítáme-li pak výletníky z Brna a hosty na letních bytech ve Vev. Bytýšce asi 500 v neděli a ve svátek a 100 všedního dne po dobu 4 měsíchů v roce, obdržíme asi 20 000 osob a dostaneme počet osob km.
20 000 x 8,4 x 2 = 336 000 osob km
tudíž celkem 617 150 osob km. Jede-li každá patnáctá osoba II tř. obdržíme po počítající sazbu II tř. 8 h. III. 5 h.
- 41 143 x 8 = K 3 281
- 576 000 x 5 = K 28 800
- celkem: K 32 091
b) Doprava nákladů
Dle udání činí jednak dovoz uhlí, řízků, slámy, atd. pak vývoz řeby, dříví a jiných produktů:
- Vev. Bytýška - 1100 wagonů
- Společnost na těžbu kaolinu> - 3000 wagonů
- Chudčice - 400 wagonů
- Mor. Kynice - 700 wagonů
- celkem: 5200 wagonů
počítáme-li dle délky projeté trati, obdržíme počet tkm:
- 4100 x 10 x 8,4 = 344 400
- 4000 x 6,5 = 26 000
- 7000 x 2,6 = 18 200
- celkem: 388 600
Je-li průměrná sazba za 1 tkm 15 h. obdržíme hrubý příjem roční 388 600 x 12 = K 46 632
Bude tedy hrubý příjem dráhy celkem
- za dopravu osob: K 25 200
- za dopravu nákladů: K 46 632
- za dopravu pošty: K 1 000
- za dopr. rychlozboží a zav.: K 2 000
- celkem: K 81 732
tedy asi 9729 K na 1 km
Výlohy
- výlohy provozování: 8,4 x 3 000 = K 25 200
- opravy a zařízení: K 2 000
- správa, daně a pod.: K 3 400
- celkem: K 30 600
jest tedy
- hrubý příjem: K 81 723
- hrubé vydání: K 30 600
- hrubý čistý výnos: K 51 123
Tedy nese kapitál 1 080 200 asi 4,7%
Tehdejší personál dráhy
Přednostové Kuřímské stanice podle zdejší kroniky:
- do roku 1914 Adolf Rumler
- od roku 1914 do roku 1940 Jan Hanuš
První personál trati Vev. Bytýška dle tehdejší kroniky:
- Ladislav Sedláček - správce provozu
- Jan Pospíchal - přednosta stanice
- Antonín Kepák - tech. úředník
- František Dvořák - strojvedoucí
- Tomáš Krk - topič
- Antonín Peroutka - vedoucí vlaku
- Jan Pantůček - úředník
- Josef Mlčoch - výměnkář
- Josef Kochmanovič - staniční dělník
- Richard Klouda - pochůzkář
Zrušenou trať připomíná tato píseň:
VLÁČEK
Hudba a text: Zdeněk Vorlíček
Kdo dnes uvěří, že do Bítýšky Veveříjezdil vláček
osobáček, co měl plno dveří.Kuřim Knínice Bítýška před tím
Chudčice,to byla trať nejkrásnější v celé republice.
Ref.:
Veselá bývala jízda, trampi zpívali a vláček k tomu
hvízdal.Pryč už je ten čas a nevrátí se nikdy zas,on ten vláček
osobáček jezdil totiž na čas.
Topič ve svetru jezdíval nejlíp po větruhodinovou
rychlostí až třicet kilometrů.Kus od vesnice rozháněl husy
slepice v lese sem tam z pod vagónu vytáhl zajíce.
Ref.:
Veselá bývala jízda…
V jarním větříku nesla se vůně šeříkůa u Chudčic bylo
slyšet z dálky harmoniku.Vláček zapískal každý si trochu
zastýskal,že je konec "vystupovat - Veverská Bítýška."
Ref.:
Veselá bývala jízda…
Pokud si ji chcete zazpívat, stáhněte si k ní hudbu (1.6 MB):